Η εκμετάλλευση των Διαδικτυακών Τραπεζικών Συναλλαγών (Web Banking)...
11-07-2011 11:57 - Απόψεις & Γνώμες | Δικαιώματα Καταναλωτών | Διαδίκτυο (Internet) | Οικονομία & Λογιστική
Πηγή: http://maga.gr
Η χώρα μας έστω και με αργούς ρυθμούς (και με αργές ταχύτητες), πέρασε επιτέλους στην εποχή της ευρείας χρήσης του διαδικτύου από τους πολίτες της.
Αυτό θα συμπέρανε κάποιος ότι είναι δείγμα προόδου της χώρας, μιας και τώρα πολλές εργασίες που απαιτούσαν στο παρελθόν χρόνο, κόπο και συνεπώς κόστος τώρα απλουστεύονται γίνονται πιο άμεσες, αξιόπιστες και φθηνότερες.
Γιατί είναι δείγμα πολιτισμού να μπορείς να πληρώνεις τους λογαριασμούς του νερού, του ρεύματος, του τηλεφώνου χωρίς να στήνεσαι σε ουρές, είναι πιο βολικό να υποβάλεις την φορολογική σου δήλωση από το σπίτι σου χωρίς να επισκέπτεσαι τις πολύβουες εφορίες, είναι κέρδος χρόνου να μην χρειάζεται η φυσική σου παρουσία στην τράπεζα προκειμένου επί παραδείγματι να μεταφέρεις χρήματα στον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου που έκλεισες για τις διακοπές σου και πολλά άλλα.
Θα περίμενε λοιπόν κάποιος ότι οι εταιρείες και οι τράπεζες θα ενίσχυαν και θα επέκτειναν την λογική της web εξυπηρέτησης δίνοντας κίνητρα στους καταναλωτές. Γιατί όταν δεν απαιτείται η φυσική παρουσία σου σε μια συναλλαγή, τότε το όφελος που υπάρχει είναι μεγάλο. Συγκεκριμένα:
1) Απαιτούνται λιγότεροι υπάλληλοι – άρα και χαμηλότερο κόστος – για την εξυπηρέτηση των πελατών.
2) Αυξάνεται ο όγκος των συναλλαγών – άρα και τα έσοδα – μιας και οι συναλλαγές μπορούν να πραγματοποιηθούν καθ’ όλη την διάρκεια του 24ωρου.
3) Βελτιώνονται οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων, εφόσον μειώνεται και ο όγκος των πελατών που έχουν να εξυπηρετήσουν. Αυτό προφανώς συνεπάγεται αύξηση της παραγωγικότητά τους.
4) Από την εναλλακτική δυνατότητα web εξυπηρέτησης που μια εταιρεία προσφέρει, ενισχύεται το brand name της.
5) Η εταιρεία που προσφέρει ηλεκτρονική εξυπηρέτηση πληρωμών, προτιμάται έναντι των ανταγωνιστών της που δεν προσφέρουν παρόμοιες υπηρεσίες.
Οι εταιρείες και οι τράπεζες λοιπόν αντί για τους προαναφερθέντες λόγους, να κάνουν έκπτωση στους πελάτες που δεν τις επιβαρύνουν με την φυσική τους παρουσία, αντίθετα τους επιβαρύνουν!
Συγκεκριμένα αναφέρω Τράπεζα (προς το παρόν δεν θα αποκαλύψω το όνομά της) που χρεώνει με 0,85 € τον λογαριασμό της Ε.Υ.Δ.Α.Π. σε περίπτωση που τον πληρώσεις μέσω της web banking υπηρεσία της!
Σε γραπτή ερώτηση που έθεσα προς την Τράπεζα για ποιο λόγο χρεώνει με ένα τέτοιο υπέρογκο ποσό τον εν λόγω λογαριασμό, ενώ για παράδειγμα η χρέωση της ίδιας τράπεζας για την Δ.Ε.Η είναι 0,30 € η απάντηση που έδωσε ήταν ότι «γνωρίζετε ποιες είναι οι χρεώσεις μας πριν προβείτε στην εξόφληση των λογαριασμών».
Σε τηλεφωνική επικοινωνία μου με την διοίκηση της Ε.Υ.Δ.Α.Π. αυτή υποστήριξε ότι δεν έχει κάποιο όφελος από τις χρεώσεις αυτές. Όταν όμως ζήτησα γραπτά την απάντησή της, τότε άρχισαν οι απαντήσεις του στυλ ότι πρέπει να περάσετε από εδώ και να υποβάλλεται αίτηση και άλλα γνωστά Ελληνικά γραφειοκρατικά κολλήματα.
Στο σημείο αυτό βέβαια προκύπτει ηθικό και πρακτικό ζήτημα, μιας και η εταιρεία Ε.Υ.Δ.Α.Π δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι εγώ δεν λαμβάνω κάποια προμήθεια, άρα κακώς με εμπλέκετε. Γιατί κάθε εταιρεία – ιδιαίτερα δε όταν αυτή είναι συμφερόντων του δημοσίου – έχει την υποχρέωση απέναντι σους πελάτες της, να ελέγχει τις τράπεζες για τις χρεώσεις που αυτές τους επιβάλλουν.
Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις μου λοιπόν, ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω πως οι ενώσεις καταναλωτών ακόμα δεν έχουν κατανοήσει το μέγεθος του ζητήματος που προκύπτει. Γιατί στην Ελλάδα έχουμε φθάσει στο σημείο αντί να έχουμε έκπτωση για την επιλογή μας να κάνουμε ηλεκτρονικά τις πληρωμές μας, τελικά να παρακαλάμε να έχουμε φθηνότερες χρεώσεις!
Με την πολιτική αυτή που ακολουθούν πολλές εταιρείες και τράπεζες – και που στηρίζεται κυρίως στην αμάθεια και απάθεια των καταναλωτών – σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλουν στην πρόοδο της Ελληνικής κοινωνίας, την βελτίωση του εργασιακού τους περιβάλλοντος, στην οικονομική ελάφρυνση των καταναλωτών σε μια δύσκολη για αυτούς περίοδο, στην εκπλήρωση των στόχων της «κοινωνικής ευθύνης» που πρέπει να έχουν.